Opening: Friday, January 25, 7 pm

Carmen Brucic, born in 1972, lives and works in Tyrol and Vienna. Since 2001, the artist has been conceiving artistic formats to deal with emotional subjects. Sehnsuchtszentrifuge (The centrifuge of longing), Die liebeskranke Gesellschaft (The lovesick society), Symmetrien des Abschieds (Symmetries of parting), Über den Mut sich zu öffnen (On the courage to open oneself) ... At all times starting out from the image, her preferred medium is photography. The fruitful combination of photography, presentation, performative intervention, and a process-like, often participatory, unfolding of events has come to characterise her work.

In a large scale photograph part of the Symmetries of Departure (Symmetrien des Abschieds), and again using the convention of superimposition, we find what amounts to a vanitas or momento mori fused with an interior still life. The obvious connotations of the Baroque become self-evident. The setting has moved from room to detail, where the mirror on the chest of drawers is shown, and a double image of skulls, a wild lions painting, and what appears to be arum lilies is presented. This again is a form of symmetry both in a literal sense of doubling, and the ultimate reality of life itself -- the symmetry of life being our coming and going, our arrival and departure. The baying dogs take up the theme of futility, perhaps, echoing Rimbaud's "O Sounds and Visions! Departure in new affection and new noise." The iconography of the skull, the lions, and the lilies associated both with life and death encompass little more than the scope of our transitory human mortality.

This photograph is accompanied with a text from Borges that refers to the Aleph. The aleph from the Hebrew alphabet being the cardinality of all natural numbers, number one, is by it self-definition both a beginning and the end. The mirror in Borges represents not only the famous documentary of his life 'The Mirror Man', but also the that the mirror played in his literary accomplishments. The mirror and the aleph for Borges amounts to an insight into the sum of human self-knowledge and our self-delusional achievements.

For the project Adam & Venus, Carmen Brucic went to the Josephinum in Vienna and photographed its valuable wax models from the Baroque era in their original glass cabinets, a collection of medical demonstration pieces and teaching materials established by Emperor Joseph II in 1785. Taking as a background the story told in the Mexican writer Salvador Elizondo‘s novel Farabeuf or, The Chronicle of an Instant, about a surgeon and his precision work, the artist on the one hand reinterprets the Florentine Renaissance motif, and at the same time introduces an erotic component into surgery. In a precise scenic sequence the photographic cycle entitled Adam & Venus, consisting of 28 images, was then set out in the form of an exhibition.


German:

Carmen Brucic, geboren 1972, lebt und arbeitet in Tirol und Wien. Die Künstlerin entwickelt seit 2001 künstlerische Formate zu emotionalen Themen.Sehnsuchtszentrifuge, Die liebeskranke Gesellschaft, Symmetrien des Abschieds, Über den Mut sich zu öffnen... Immer vom Bild ausgehend ist die Fotografie ihr zentrales Medium. Die fruchtvolle Verbindung von Fotografie, Inszenierung, performativer Intervention und oft partizipativen prozesshaften Abläufen prägen ihr Schaffen. 

Verlieren und Verlassen sind zentrale Themen in den Arbeiten von Carmen Brucic. In der Reihe Symmetrien des Abschieds setzt sich die Künstlerin mit dem Spannungsverhältnis zwischen sichtbarer Präsenz und Auflösung auseinander. Ihre Traumbilder hat sie in einem befremdend schönen, seit Jahren nahezu unbewohnten Haus im italienischen Amalfi inszeniert, das schon für sich genommen eine Poesie der Verlassenheit entfaltet. Zur Komplexität dieser Bilder trägt nun bei, dass sie Schichten von überlagerter Zeit enthalten. Sie sind Fotografien von Fotografien, denn Brucic projiziert Dias auf fotografische „Basisbilder“ und fotografiert das Ergebnis erneut. So finden sich real getrennte Augenblicke in einer Weise verschmolzen, wie dies sonst nur im Traum oder in der Fantasie vorkommt. Bedeutsam ist in diesem Zusammenhang auch, dass die beigefügten Texte von Arthur Rimbaud (1854-1892) aus den Fragmenten des Feuilletons 12 und aus den Phrases stammen. Die Installation zeigt flüchtige Momente im Tanz von Louise Mac Donald - zugleich eingefroren und bewegt, in Luft und Raum gemeißelt, ergriffen und dargeboten. Eine genauere Entsprechung zu Rimbauds „Verwirrung aller Sinne“ ist kaum denkbar. (Mark Gisbourne)

Carmen Brucic fotografierte im Josephinum Wien, der von Joseph II 1785 eingerichteten Sammlung medizinischer Anschauungs- und Lehrmaterialien, die wertvollen barocken Wachsmodelle in ihren originalen Glasvitrinen. Eingebunden in die Geschichte des Romans Farabeuf, oder die Chronik eines Augenblicks des mexikanischen Schriftstellers Salvador Elizondo, in dessen Mittelpunkt ein Chirurg und dessen Präzisionsarbeit steht, interpretiert die Künstlerin einerseits das florentinische Renaissance Motiv neu und nimmt andererseits eine erotische Komponente der Chirurgie hinzu. In szenisch präziser Abfolge wird der 28 Bilder umfassende Fotozyklus Adam & Venus als Ausstellung installiert


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